خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/20 - 11:04
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سعیدی در گفت‌وگو با خانه ملت عنوان کرد

ورود سوداگران به صنعت خودروسازی، عامل رشد مرگ و میر جاده‌ای

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ورود سوداگران به صنعت خودروسازی منجر به تولید خودروهای بی‌کیفیت و گرانقیمت شده که عاملی بر رشد مرگ و‌میر جاده‌ای است.

زهرا سعیدی مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کیفیت خودروهای داخلی گفت: متاسفانه شرکت‌های خودروسازی داخلی نتوانستند، شرایط مطلوب برای رضایت مشتریان خود ایجاد کنند، امروز آمار کشته‌‌های جاده‌ای نشان از بی‌کیفیتی خودروها و نامناسب بودن جاده‌ها می‌دهند  و مهارت رانندگان را زیر سوال می‌برند.



نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با هزار و 800 نفر و پس از آن مرداد ماه با هزار و 728 نفر و کمترین آن مربوط به فروردین ماه با 1242 نفر بوده است.



خودروهای بی‌کیفیت در شأن مردم ما نیست



وی ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی بارها به خودروسازان هشدار داده که خودروسازان باید بتوانند خودروی ارزان و البته با کیفیت بالا برای استفاده هموطنان تولید کنند و چندین مرتبه از تربیون‌های متفاوت عنوان شد تولید خودرو بی‌کیفیت که بیشترین آمار مرگ و میر جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد در شأن مردم ما نیست و باید از رده تولید خارج شود.



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بزرگترین سرمایه اصلی هر کشوری نیروی انسانی آن کشور محسوب می‌شود در این بین بی‌کیفیتی خودروها در چند سال اخیر خسارات چند میلیاردی برای کشور به همراه داشته است و متاسفانه روزانه حدودا ۴۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند.



صنعت خودروسازی کشور حتی توانایی تولید کوچکترین قطعه خودرو مثل دستگیر خودرو ملی را ندارد



سعیدی مبارکه تصریح کرد: مسئولان اگر اراده کنند کشور در همه زمینه‌ها ظرفیت پیشرفت را خواهد داشت؛ بدون شک در صنعت خودروسازی هم به نقطه مطلوبی خواهیم رسید،کشورما در حوزه دفاعی ، نظامی و تولید موشک توانست به نتیجه رضایت بخشی برسد؛ متاسفانه در صنعت خودروسازی نه تنها پیشرفت نداشته بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم؛ اخبار واصله نشان می‌دهد صنعت خودروسازی کشور حتی توانایی تولید کوچکترین قطعه خودرو مثل دستگیر خودرو ملی را ندارد و در حال حاضر فقط کار مونتاژ انجام می‌دهد.



با جان مردم بازی نکنید



رئیس فراکسیون روابط عمومی مجلس یادآور شد: باید مدیریتی درست در صنعت خودروسازی ایران شکل بگیرد تا با تولیدات بی‌کیفیت با جان مردم بازی نشود، تنها پزشکی و مهندسی مشاغلی نیستند که با جان مردم سرو کار دارند برخی از صنایع داخلی مانند خودروسازی، داروسازی و.. مستقیما با جان مردم در ارتباط هستند.



رانت واردات، اجازه تولید داخلی برتر را از کشور گرفت



نماینده مردم در مجلس دهم افزود: متاسفانه در بسیاری از کالاها که شرایط مشابه تولیدات داخلی حتی گزینه تولید برتر از وارداتی آن کالا را داریم، چون افرادی خاص مجوز رانت واردات آن را دریافت می‌کنند عقب مانده‌ایم و با این کار قدرت تولیدات داخلی را تضعیف می‌کنند؛ امروز با پیشرفت تکنولوژی خودرو که یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود، باید مصوبه‌ای در شورای هماهنگی ایجاد شود و یا اقدامی از طرف دولت در راستای رسیدگی این موضوع مطرح شود.



مونتاژ خودرو را کنار بگذارید



سعیدی ادامه داد: در دو سال اخیر دلار حداقل سه برابر قیمت واقعی خود افزایش داشته است ولی قیمت خودروهای وارداتی پنج برابر شده است.صنعت خودروسازی به جای واردات قطعات خودرو و مونتاژ آن می‌تواند خودروهایی با‌کیفیت که فقط یکسال یا دو سال در کشور مولد کارکرده است وارد کنند، تا شاهد کاهش مرگ ومیر جاده‌ای ناشی از بی‌‌‌کیفیتی خودروها در کشور باشیم.



صنعت خودرو سازی معضلات جبران ناپذیری دارد



وی ادامه داد: کشور  در تولید برخی از محصولات به درجه عالی رسیده به فرض مثال ایران در تولید زعفران، پسته، فرش دستباف زبانزد جهانیان است و می‌تواند در مقابل صادرات آنها اقدام به واردات کالاها و صنایع صنعتی مثل خودرو کند؛ در صنعت خودروسازی کلی هزینه صرف می‌شود و در پایان معضلات آلودگی هوا و مرگ و میر جاده‌ای را به همراه دارد، در صورتی که می‌توانیم با واردات درست، صادرات بهینه‌ای برای کشور به همراه داشته باشیم.



ورود بخش خصوصی سازنده به صنعت خودروسازی منجر به ورود علم و دانش به صنعت خودروسازی کشور می‌شود



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید‌ کرد: استفاده از بخش خصوصی در جهت تولیدات با کیفیت و ایجاد فضای رقابتی سالم می‌تواند صنعت خودروسازی را به سمت جهانی شدن سوق دهد؛ حتی ورود بخش خصوصی سازنده به صنعت خودروسازی منجر به ورود علم و دانش به صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.



 وی تصریح کرد: نیروی‌های دانش بنیان و ورود مهندسان خودروسازی خارجی می‌توانند بازوان قدرتمند برای خودروسازان ملی باشند، در کشور ما هنوز افراد بسیاری در لباس دکتر، مهندس، پرستار و معلم سرباز این ملت هستند که می‌توانند بدون نام محافظ جان مردم باشند، در صنعت خودروسازی هم ما مهندسانی داریم که توانایی تولید بهترین خودرو را دارند اما به آنها بهاء داده نمی‌شود این صنعت بزرگ ملی که امروز بلای جان مردم شده نیازمند یک «تلنگر» اساسی است تا به این تک روی پایان دهد.



عده‌ای برای منافع شخصی پا بر روی گلوی مردم گذاشته‌اند



سعیدی عنوان کرد: باید در صنعت خودروسازی برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی داشته باشیم، ورود سوداگران به صنعت خودروسازی منجر به تولید خودروهای بی‌کیفیت و گرانقیمت شده که عاملی بر رشد مرگ و میرجاده‌ای است، خودروهای وارداتی به داخل کشورهای همسایه با قیمتی بسیار اندک به دست متقاضیان می‌رسد این در حالی است که این خودرو با قیمت سنگینی به مردم ما واگذار می‌شود، چرا باید عده‌ای برای منافع شخصی پا بر روی گلوی مردم بگذارند و خون آنها بمکند.



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: ما برای حل این مشکلات علاوه بر جلسه و گفت وگو باید قدرت اجرایی کردن را داشته باشیم زمانی که مشکلات شناسایی می‌شود و طرح مسئله می‌شود، راه حل‌های مناسب در نظر می‌گیریم به مرحله اجرایی شدن هم می‌رسد، حتی اگر این آزمون و خطا به دری بسته بخورد باید دوبار از راه دیگر شروع کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.



وی در ادامه گفت: در مورد بحث تحریم‌ها برای ورود خودرو باید در نظر داشته باشیم گمرکات کشور باید از تحریم‌ها به عنوان فرصت طلایی استفاده کرده تا بتوانیم کالایی که به نفع مردم است وارد کنیم .



بیشتر بخوانید :





سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: مجلس قدرت گفتمان پروری یک موضوع را دارد، در مورد تولید خودرو همین گونه است اگر رسانه‌ها به میان بیایند، بدون‌شک قیمت خودرو به حالت قبل برمی‌گیرد و کیفیت آن هم به حد مطلوب خواهد رسید، امیدوارم مجلس یازدهم به موضوع خودرو با کیفیت و قیمت مناسبتر وارد شود تا شاهد اتفاقات ناگوار جاده‌ای در اثر بی‌کیفیتی خودروها در کشور نباشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 295908
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار